36 Міжнародна хімічна олімпіада

 

З 17 по 27 липня 2004 року в м. Кіль (Німеччина) відбувалася 36 Міжнародна хімічна олімпіада. Олімпіада проходила під егідою федерального міністерства освіти і науки, її організатором виступив університет Кіля при сприянні університету Християна Альбрехта (м. Кіль). Спонсорами олімпіади були Німецька Асоціація хімічної індустрії, Німецьке хімічне товариство, міністерство освіти, науки і культури землі Шлезвіг-Гольштейн, провідні німецькі хімічні підприємства.

Міжнародна хімічна олімпіада – це змагання юнаків і дівчат віком до 20 років, яке, відповідно до § 1 Правил Міжнародних хімічних олімпіад, має на меті „через творче розв’язання задач стимулювати потяг учнів до хімії; сприяти встановленню дружніх відносин між молоддю різних країн; зміцнювати міжнародне співробітництво та взаєморозуміння”.

У світі постійно зростає інтерес до цих змагань. От і цього року, з приєднанням до олімпіадного руху Перу і Таджикистану, кількість країн-учасниць зросла до 61, Готуючись до участі в наступних олімпіадах, спостерігачів надіслали ще 7 країн – Арменія, Ізраїль, Малайзія, Молдова, Монголія, Пакистан і Саудівська Аравія,

За результатами відбірково-тренувальних зборів, проведених у травні в Харкові на базі Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна та Харківського обласного науково-методичного інституту безперервної освіти, до команди України на 36 Міжнародній хімічній олімпіаді увійшли випускники 11 класу Павло Драль (м. Дунаївці Хмельницької області), Антон Ткаченко (м. Луганськ), Руслан Полунін (с. Совєтське АР Крим) та десятикласник Максим Забільський з м. Маріуполя. Антон Ткаченко, Максим Забільський і Павло Драль на 41 Всеукраїнській хімічній олімпіаді 2004 року були нагороджені дипломами І ступеня, а Руслан Полунін був кращим з учасників, відзначених дипломами ІІ ступеня.

На 36 Міжнародній олімпіаді наша команда виступила дуже вдало, досягши найкращого за всі 11 років участі результату: золотими медалями нагороджені П. Драль і Р. Полунін, срібними – А. Ткаченко і М. Забільський.

Найкращий особистий результат – у десятикласника Олексія Зельфмана з команди Росії. В неофіційній командній першості перші п’ятнадцять позицій посіли команди таких країн:

1. КНР (сума місць учасників 32; всі члени команди нагороджені золотими медалями);

2. Південна Корея (68; 3 золоті і 1 срібна медаль);

3. ФРН (145; 2 золоті і 2 срібні медалі);

4. Україна (146; 2 золоті і 2 срібні медалі);

5. Росія (180; 1 золота, 2 срібні, 1 бронзова медалі);

6. Польща (192; 1 золота, 1 срібна, 2 бронзові медалі);

7. Туреччина (202; 1 золота, 3 срібні медалі);

8. Тайвань (214; 1 золота, 2 срібні, 1 бронзова медалі);

9. Іран (215; 3 срібні, 1 бронзова медалі);

10-11. В’єтнам (236; 3 срібні, 1 бронзова медалі);

10-11. Угорщина (236; 2 золоті, 1 срібна, 1 бронзова медалі);

12. Індія (241; 1 золота, 1 срібна, 2 бронзові медалі);

13. Румунія (262; 1 золота, 1 срібна, 2 бронзові медалі).

14. США (275; 4 срібні медалі);

15. Чехія (282; 1 золота, 1 срібна, 2 бронзові медалі).

 

Повну інформацію про підсумки олімпіади та тексти завдань можна знайти на сайті http://www.icho.de

 

Олімпіада, як завжди, складалися з двох турів. На перший, експериментальний, тур  виділялося 40 балів, а на теоретичний – 60. Обидва тури тривали по 5 годин. Завдання для обох турів підготували господарі олімпіади, які ще в лютому розповсюдили серед країн-учасниць підготовчі завдання, що окреслювали тематику та рівень складності наступних змагань. Олімпіадні завдання, розроблені вченими з п’ятнадцяти університетів, включали 8 теоретичних і 2 експериментальних задачі й торкалися актуальних питань сучасної хімічної науки і технології та внеску німецьких вчених у розвиток світової науки. Тематика завдань включала питання, пов’язані з гетерогенним каталізом й екологічно безпечною хімією, відкриттям германію, термодинамікою біохімічних процесів, реакцією Дільса-Альдера, синтезом наночастинок, складом надпровідних керамік тощо. Експериментальний тур виявився складним для переважної більшості учасників, а олімпіаду в цілому відрізняла нестача часу для повного виконання всіх завдань.

            Олімпіада – це не лише змагання, але й знайомство з новою країною, спілкування представників різних культур, спортивні змагання та веселі вечірки. Учасники олімпіади відвідали Гамбург, побували на підприємствах, пов’язаних з хімією, здійснили декілька морських прогулянок. Добре організована культурна програма олімпіади допомагала зняти тягар конкурсних випробувань й надихала учасників на творчу активність.

            Члени збірної команди України Р. Полунін і А. Ткаченко стали студентами Київського національного університету, П. Драль вступив до НТУ „КПІ”. Всім їм встановлено стипендії Президента Україні.

           

Г. Мальченко, Ю. Холін,

керівники команди України на 36 Міжнародній хімічній олімпіаді